ByThe

Satürn'ün gizemli, paralel çatlakları sonunda açıklandı...!

• Bilim
  • 0
  • 328
  • 3

Buzlu kabuğunun altında sıvı bir okyanusu gizleyen bir ay olan Satürn'ün Enceladus'undaki dev "kaplan çizgileri", bilim adamları için gizemli bir şeydi. Ama şimdi onların olası bir açıklaması var.

UC Berkeley, UC Davis ve Carnegie Bilim Enstitüsü'nden bir araştırmacı ekibi Nature Astronomy dergisinde Pazartesi günü yayınlanan yeni bir çalışmada,  olağandışı çizgilerin oluşmasına izin veren fiziksel kuvvetleri belirlemek için matematiksel modeller kullanarak Enceladus'un buzlu izleri incelendi. Dört çatlak sadece Enceladus'un güney yarım küresinde görünür ve sanki gezegen dev bir pençe tarafından çizilmiş gibi eşit aralıklıdır.

Carnegie Bilim Enstitüsü'nün astronomu ve makalenin baş yazarı Doug Hemingway, “Bu çizgiler güneş sistemimizde bilinen hiçbir şeye benzemez” dedi. "Başka hiçbir buzlu gezegen ya da ay, onlarınkine benzeyen bir şeye sahip değil."

NASA'nın 13 yılını Satürn'ün ve aylarının etrafını dolaşarak geçiren Cassini sondası, Satürn'ün en büyük altıncı ayının sürekli olarak suya ve organik bileşikleri uzaya dökerek, yaşam belirtileri aramak için “tantallaştırıcı” bir  yer olduğunu keşfetti . Prob ayrıca, Enceladus'un güney kutbunun buzlu yüzey boyunca uzanan 80 mil (130 kilometre) uzunluğunda neredeyse paralel "kaplan çizgileri" veya büyük kırıklar içerdiğini keşfetti.

Enceladus'un kutupları, Ayurn'u Satürn'ün yörüngesinde çeken yerçekimi kuvvetleri nedeniyle aydaki herhangi bir alanda en fazla ısıtmayı yaşar. Enerji, gezegenin tamamen donmasını önler ve ayrıca bu bölgelerde ay boyunca en ince buz tabakasını içerdiği anlamına gelir. Araştırmacılar, ısıtma ve soğutmanın, Enceladus çatlakları açılmadan önce kabuğun altında basınç oluşmasına neden olduğunu öne sürüyorlar.

Özellikle, modele göre bu kuzey veya güney kutbunda meydana gelebilir, ancak tesadüfen güneyde meydana gelmiştir. Çatlak göründüğünde, oluşan basınç hafifletildi - ve bu şekilde başka çatlak oluşmadı.

Ancak ekip, Bağdat Sulkusu olarak bilinen daha büyük kırıklardan birinin, enceladus'un buzlu kabuğunda daha fazla stres yaratarak, belirgin ve ilişkili bir şekilde daha fazla kırılmaya neden olduğunu öne sürüyor. Bağdat'tan su buzu atıldıkça, ince buz tabakası üzerinde daha fazla baskı yapmaya başladı ve 22 mil uzağa başka bir kırılmaya neden olacak şekilde bükülmesine neden oldu.

Hemingway, “Ayın buzlu kabuğunun yaşadığı fiziksel etkilerin modellenmesi, bu ayırt edici çizgilerin ortaya çıkmasına izin verebilecek potansiyel olarak benzersiz bir olay ve süreç dizisine işaret ediyor” dedi.

Diğer Konular